Monday, August 10, 2009

Sejauh mana rasa cinta?

Jika isteri @ pasangan menunjukkan sikap2 seperti di bawah, itu membuktikan bahawa cintanya terhadap kita sungguh mendalam:

1. Isteri yg mencintai suami dgn sesungguh hati & sebaliknya, biasanya perasaannya tetap & stabil terhadap suami. Perasaan isteri tidak berubah2. Umpamanya minggu ini dia kelihatan sangat mencintai, sedangkan pada masa yg lain, sikapnya berubah. Pasangan juga tidak menuntut sesuatu daripada suami, sebaliknya menerima seadanya, sama seperti ketika baru berkahwin.

2. Pasangan yg bercinta iaitu suami & isteri saling memberi perhatian khusus sesama mereka. Mereka selalu berbincang, berhumor serta selalu membuat jenaka2 yg lucu. Mereka saling mendorong untuk menjaga badan & kesihatan.

3. Suami & isteri yg saling mencintai akan menunjukkan cinta dengan tingkah laku yg lemah lembut setiap hari. Ini termasuklah saling membantu menyiapkan tugasan peribadi & rumah tangga secara bersama.

4. Tidak selesa ketika berjauhan. Walaupun ketika berdua2an mungkin tidak ada apa2 yg ingin dibicarakan tetapi dgn adanya pasangan di sisi, sudah cukup untuk membuatkan hati tenang.

5. Pasangan suami isteri yang sedang mencurahkan cinta & kasih sayang selalu mengucapkan sesuatu tentang cinta, spt sayang @ I Love You @pun memanggil sesamanya nama kesayangan.

6. Jika seseorang isteri betul2 mencintai suaminya, dia tidak akan melukai @ menyakiti hati suaminya dan begitu juga sebaliknya. Dia juga tidak mengungkapkan kata2 yg menyinggung perasaan pasangan spt "Awak tidak pandai jaga badan" @ "Awak terlalu gemuk @ kurus" serta ungkapan2 lain yg boleh mendera perasaan.

7. Pasangan yg saling mencintai akan selalu memberikan pujian yg sesuai, sama ada dalam bentuk kata2 mahupun perbuatan.

8. Suami isteri akan berhubungan & berbicara dgn baik, dgn wajah berseri2 & sikap yg menyenangkan. Misalnya suami memeluk isteri ketika berjalan2 & pelukan itu disambut baik oleh isteri.

9. Setiap kejayaan yg dikecap pasangan, selalunya akan mereka rasakan & nikmati bersama. Hal itu misalnya diungkapkan dgn menepuk bahu isteri sambil memeluk & menciumnya sebagai hadiah kejayaan.

10. Seorang pencinta biasanya seorang pendengar yg baik. Dia tidak akan berbicara sebelum pasangannya habis berbicara. Dia tidak akan memotong kata2 pasangan. Dia hanya akan berbicara hanya apabila diminta untuk memberi pendapat.

11. Suami isteri sanggup menerima kekurangan2 antara mereka. Isteri yg sangat mencintai suami sanggup menerima hakikat keperibadian si suami serta cara percakapan suami. Dia bukan sekadar mencintai suami lantaran suami pandai mencari harta & wang.

12. Orang yang saling mencintai tidak akan berahsia sesama mereka. Sebaliknya, mereka selalu berkongsi suka dan duka untuk diselesaikan bersama.

13. Pasangan yg bercinta sedar perkara2 yg dapat merosakkan perasaan pasangan. Mereka mengerti perasaan masing2. Misalnya, isteri sedar jika dia bercerita masalah rumah tangga ketika suami sedang letih, akan menimbulkan kemarahan suami.

14. Sentiasa dapat membaca isi hati pasangan melalui bahasa badan, pancaran mata & nada percakapan. Tanpa bertanya @ berterus terang pun, mereka sudah tahu rasa hati pasangan, sama ada mereka gembira @ sebaliknya.

No comments: