Friday, November 6, 2009

Perpaduan

Ok, arini aku nak sentuh sikit pasal perpaduan... Aku bukan nak sentuh perpaduan antara kaum, tapi aku nak sentuh pasal perpaduan dalam satu2 agama sendiri... Aku dapat tengok, tiap kali kalo kuil buat event, penuh... Sampai ke tepi2 jalan n menyesakkan jalan diorang parking... Kadang menyusahkan, tapi bukan itu yang aku nak cakapkan kat sini... Aku tengok jugak, kalo tokong buat event, penuh... Sampai tepi jalan... Full house... Tapi bila aku tengok, masjid atau surau buat event, jarang2 nak penuh... Melainkan ada kenduri kat surau tu ataupun ada orang2 besar datang berjemaah sekali kat surau tu... Siapa boleh bagitau aku kenapa boleh jadi macam tu?

Sedangkan kalo jom heboh, sua rasa, karnival felda, penuh.... Dengan kaum MELAYU... Jarang dapat aku tengok kaum India dengan Cina... Camtu gak kat fun fair mane2... Semua kaum aku... Aku kadang rasa macam kaum aku ni pentingkan hiburan semata2... Sebaiknya kita sama2 ingatkan hidup kat dunia ni sementara, tapi itu bukan satu alasan untuk kita enjoy puas2 atas dunia ni... Kita ada lagi satu kehidupan... Akhirat yang kekal abadi... Kat sana, tak ada siapa yang boleh tentukan nasib kita melainkan amalan kita kat dunia ni.... Renungkanlah...

No comments: